Blog
Vijf voordelen van Signalen voor gemeenten
Een groeiend aantal gemeenten maakt gebruik van Signalen voor het ontvangen en afhandelen van meldingen openbare ruimte. De Signalen gemeenten bedienen ruim 2 miljoen inwoners en verwerken meer dan 600.000 meldingen per jaar.
Ook de Friese gemeente Waadhoeke maakt sinds eind 2022 gebruik van het meldingensysteem. Remco Gorter is Functioneel Beheerder van Signalen bij deze gemeente. Hij noemt vijf voordelen die hem zijn opgevallen:
1. Laagdrempelig voor melder
“Signalen is lekker laagdrempelig en toegankelijk voor de melder. Burgers kunnen zelf een melding doen en krijgen daarbij zo weinig mogelijk taken. Ze hoeven bijvoorbeeld geen subcategorie te kiezen. Dit maakt Signalen makkelijk om te gebruiken.”
2. Eenvoudig voor functioneel beheerder
“Het functioneel beheer van Signalen is vrij makkelijk. Ik had nog niet eerder het functioneel beheer van zo’n meldingensysteem gedaan, maar kreeg het snel onder de knie. Als je het een paar keer doet, dan weet je wel hoe het werkt. Ik spendeer zo’n 4 tot 8 uur per week aan Signalen, de rest van de tijd werk ik aan andere dingen.”
3. Makkelijker contact met de melder
“Voor behandelaars gaat het contact met de melder makkelijker. Het contact gaat via Signalen, dus behandelaars hoeven niet meer vanuit hun eigen mail te e-mailen. En melders krijgen automatisch bericht wanneer hun melding is afgehandeld.”
4. Zelf verbeteringen indienen bij Signalen Community
“Als ik vanuit gebruikers meekrijg dat bepaalde features van Signalen beter kunnen, dan dien ik dat in bij de Signalen Community. Dan wordt het opgepakt. Ik verwacht niet dat er binnen een week een nieuwe feature wordt ontwikkeld en niet alles is mogelijk, maar dat snap ik wel. Je kunt je eigen ideeën inbrengen en er wordt gewoon naar je geluisterd. Signalen is altijd in ontwikkeling.”
5. Ondersteuning door Delta10
“Als functioneel beheerder hoef je ook echt alleen het functioneel beheer te doen. Delta10 ondersteunt ons met de hosting en het technisch beheer. Ze weten waar ze het over hebben en wat er moet gebeuren. Ze reageren snel en zijn behulpzaam. Als ik een vraag heb, kunnen ze me altijd helpen.”
Foto: Ieneach fan 'e Esk, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons